3 trends in koffieland volgens oud-student Stefan

Alle waterpunten, theepotten en smoothiemakers ten spijt, werkend Nederland geniet massaal van een kopje of bekertje verse koffie. Omdat het lekker is, ontspant en energie geeft. Toch zijn er wel 3 belangrijke koffietrends. Oud-student Stefan Alblas vertelt erover.

Stefan Alblas werkt in de koffiewereld, bij het snelgroeiende Kaars Koffie. Deze specialist levert een complete koffieoplossing aan alle denkbare organisaties (behalve horecabedrijven). Bijzonder is dat Kaars haar koffie rechtstreeks koopt ‘bij de boer’ en met volledige transparantie verkoopt aan klanten door heel Nederland. Zo zit er maar één schakel tussen producent en drinker op de werkvloer. “Goed voor de boer en goed voor onze klanten”, aldus Stefan.

3 koffietrends

We drinken minder…

Nederlanders drinken op werkdagen gemiddeld 4,2 kopjes koffie en behoren daarmee tot de top-5 koffieleuten in de wereldranglijst. De Finnen staan trouwens op nummer 1. Feit is wel dat de koffieconsumptie al jaren licht afneemt.

maar wel betere…

De koffie die we drinken op de werkvloer is steeds minder de traditionele ‘oplos- of automatenkoffie’. Medewerkers en klanten hechten veel waarde aan de smaak van de koffie die bovendien in steeds meer varianten wordt aangeboden. Espresso en cappuccino staan bij veel organisaties al op het menu, latte macchiato is bezig aan een opmars. Die laatste kun je met een ‘latte art printer’ zelfs een persoonlijk tintje geven.

Medewerkers en klanten hechten veel waarde aan de smaak van de koffie

en eerlijkere koffie.

Eerlijk is eerlijk, veel koffie heeft een nasmaak: koffieboeren krijgen steeds minder voor hun kostbare product. Wereldwijd vangen koffieboeren gemiddeld 1 dollar per pound (circa 450 gram), in 2014 was dat nog 2,40 dollar. Bewuste consumenten maar ook werkgevers kiezen daarom steeds vaker voor aantoonbaar eerlijke koffie.

koffietrends

Over Stefan Alblas

Junior Accountmanager

Hoornbeeck Kampen

2012-2015

Dit artikel komt uit de Forward – voorjaar 2020, het magazine van HoornBACK.