"De werkomgeving is leuk: negen op de tien klanten zijn blij"

Veel medewerkers van de tien Babypark-megastores komen van het Hoornbeeck College. Hoe dat komt? We spreken HRM-manager Hans Keuken én twee (oud-)Hoornbeeckers Gerdiene en Ralph, beide aan het werk bij Babypark. “Het mooie is dat je het eerste jaar niet het hulpje bent, maar echt meedraait.”

“Mijn taxatie is dat meer dan de helft van de mensen een Hoornbeeck-diploma bezit en er zijn ook altijd wel stagiairs”, vertelt Hans Keuken, manager HRM van de overkoepelende FTH Groep. Deze groep is actief in retail, food, bouw en vastgoed.

Babypark is met recht een jong bedrijf, 65 procent van de medewerkers is de grens van 30 jaar nog niet gepasseerd. Dit komt deels door de instroom van zaterdaghulpen, jongeren van 15 of 16 jaar die beginnen in de lunchroom of aan de kassa.

Het DNA van Babypark: klantvriendelijkheid, deskundigheid en betrouwbaarheid

Hans Keuken: “Zo komen ze al vroeg in aanraking met het DNA van ons bedrijf. Waar dat uit bestaat? Klantvriendelijkheid, deskundigheid en betrouwbaarheid.” Een deel van deze jongeren gaat naar het Hoornbeeck College en komt vervolgens via een BBL-traject vier dagen in dienst. Andere studenten kiezen voor een voltijdsopleiding en lopen stage in Kesteren of een van de andere locaties. Niet alleen in de verkoop, ook op andere afdelingen.

Goede naam

Babypark blijkt een aantrekkelijke werkgever voor Hoornbeeck-alumni. “We zijn een gezond bedrijf en hebben een goede naam. We hebben een christelijke achtergrond en delen de normen en waarden van de studenten. Daarbij bieden we veel perspectief, ook om hogerop te komen in de organisatie. Bij vacatures kijken we zoveel mogelijk naar binnen. En ja, het onderwerp geboorte en baby’s is gewoon leuk. Daar gaat het op een verjaardag vaker over dan over Tata Steel.”

Retail

Een van de medewerkers met een Hoornbeeck-verleden is Gerdiene Bot. Van 2018 tot 2021 maakt ze dagelijks de bus-trein-busreis van Molenaarsgraaf naar Amersfoort. Daar volgt ze de opleidingen Retailspecialist (Niv-3) en Retailmanager (Niv-4). “Mijn ouders hebben eigen bedrijven, dus ik wist al van jongs af aan dat ik de commerciële kant op wilde.”

HOORNBACK PASPOORT

Naam: Gerdiene Bot
Opleiding: Verkoopspecialist
Locatie: Amersfoort
Periode: 2018-2021
Nu: Verkoopster Babypark Gouda

Vanuit haar christelijke achtergrond valt de keuze op het Hoornbeeck College. “Ik ben de oudste thuis, dus we hadden er geen ervaring mee, maar het Hoornbeeck was een geweldige tijd. Je leert er echt voor een beroep.” Inmiddels is Gerdienes broertje haar voorbeeld gevolgd en studeert ook op het Hoornbeeck.

Blij

Stages vervult Gerdiene bij het Babypark-filiaal in Gouda, een van de grootste vestigingen met 10.000 m2 winkeloppervlak. “Het is een groot bedrijf waar je ruimte krijgt om te leren en kunt doorgroeien.” Inmiddels is ze drie jaar in dienst en op dit moment ‘runt’ ze de afdeling kinderwagens. Dit betekent een mix van verkopen, collega’s aansturen en de verkoop organiseren. “Ik heb op verschillende afdelingen gewerkt en iedere plek heeft zijn eigen uitdagingen. Het leuke van dit werk is de omgang met klanten en de afwisseling. Geen dag is hetzelfde en je werk kan per halfuur verschillen. En de werkomgeving is natuurlijk leuk: negen op de tien klanten zijn blij.”

‘Ik wil klanten de veiligste oplossing bieden’

Ralph Verdouw staat aan het begin van zijn loopbaan. De eerstejaars Hoornbeeck-student Verkoopspecialist (BBL, een dag school, vier dagen werken) is net een halfjaar aan de slag. Eerst in Babypark Gouda, nu in Barendrecht.

HOORNBACK PASPOORT

Naam: Ralph Verdouw
Opleiding: Verkoopspecialist
Locatie: Rotterdam
Periode: 2022
Nu: Verkoper Babypark Barendrecht

Of het niet vreemd is, een jongen tussen producten met een hoog rozewolkgehalte? Ralph vindt van niet. “Ik sta bij de autostoeltjes en daar spelen veiligheid en comfort de hoofdrol. Ik verdiep me in het product en wil klanten de veiligste oplossing aanbieden. Klanten zijn aanstaande ouders, maar ook opa’s en oma’s. Die laatste vragen zich wel eens af: al die veiligheid, is dat wel nodig? In onze tijd ging het toch ook goed? Dan probeer ik echt uitleg te geven over voordelen. Het gaat er niet om of je een stoeltje van 200 of 600 euro verkoopt, het gaat om de veiligste oplossing die past bij de klant.”

Je bent niet het hulpje, maar je draait echt mee

De aanpak van Babypark spreekt Ralph aan. “Als je binnenkomt wordt er veel uitgelegd, dan ga je meelopen en leer je veel. Ze kijken hoe snel je zelf kunt functioneren op een afdeling en daar krijg je alle ruimte voor. Als je het werk zelf doet, leer je nog sneller. Het mooie is dat je bij Babypark het eerste jaar niet het hulpje bent, maar echt meedraait.”

Inmiddels is Ralph tot de ontdekking gekomen dat hij houdt van afwisseling. “Ik ben ook graag met mijn handen bezig. Daarom kijken we nu naar een combinatie van verkoop en werken in het magazijn.”

Dit artikel staat in de Forward 2022. Meld je aan voor HoornBACK en ontvang het magazine jaarlijks!